Кафедра хімії і хімічної технології
Permanent URI for this communityhttp://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9140
News
Відповідальний за розділ: доцент кафедри хімії і хімічної технології ЄФИМЕНКО Валерій Володимирович. E-mail: valerii.yefymenko@npp.nau.edu.ua
Browse
Browsing Кафедра хімії і хімічної технології by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 320
- Results Per Page
- Sort Options
Item КІНЕТИКА РЕАКЦІЙ РОЗКЛАДУ D-ГЛЮКОЗИ(Наукові праці УДУХТ. –2001. -№ 9. – С. 18-21, 2001) Руденко, Віра МиколаївнаData obtained by investigating the early stages of D-glucose degradation reaction (D-glucose/ОН- model system) were used to calculate quantitative content of D-glucose as a function of heating time. Kinetic equation of D-glucose degradation reaction was calculated. Analytic methods allowed to calculate quantitative content of both D-glucose and glycine in amino carbonyl reaction as a function of heating time. There is determined the order of amino carbonyl reaction in D-glucose/glycine/ОН model system. General kinetic equation of amino carbonyl reaction is given.Item РЕАКЦІЯ ПОБУРІННЯ В МОДЕЛЬНИХ СИСТЕМАХ КАРБОНІЛЬНА СПОЛУКА/АМІНОКИСЛОТА(Харчова промисловість. –2001. - № 46. – С. 34-39, 2001) Руденко, Віра МиколаївнаМетодом УФ-спектроскопії досліджено перетворення на початкових стадіях реакції карбонільних сполук (ацетальдегіду, гліцеральдегіду, ди-гідроксіацетону) та D-глюкози з амінокислотами (глутаміновою кислотою, гліцином). Виділено барвні речовини (меланоїдини) і на основі елементного аналізу останніх визначено роль амінокислоти на ранніх стадіях амінокарбонільної реакції.Item Вплив амінокислоти на перебіг ранніх стадій реакції розкладу редукуючих сахарів.(Наукові праці УДУХТ. –2001. -№ 9. – С. 32-35, 2001) Руденко, Віра МиколаївнаМетодом RAMAN-спектроскопії досліджувалися перетворення на початкових стадіях амінокарбонільної реакції модельної системи D-глюкоза/гліцин/ОН– та реакції лужного розкладу D-глюкози. На основі аналізу RAMAN-спектрів розчинів досліджуваних реакційних систем визначалася роль амінокислоти на ранніх стадіях амінокарбонільної реакції. Робота показує можливості використання методу RAMAN-спектроскопії у дослідженні зовнішніх чинників (наявність амінокислоти) на перебіг ранніх стадій реакції розкладу D-глюкозиItem Действие окислителей на красящие вещества клеровки(Сахар. -2001.- № 2. –С.19-21., 2001) Руденко, Віра МиколаївнаИсследовалось действие хлорной извести и окислительной смеси (СaOCl2 + воздух) на красящие вещества тростниковосахарной клеровки. Методом спектроскопии комбинационного рассеивания показано, что действие окислителя не приво¬дит к образованию карбоксилсодержащих соединений, а, возможно, происходит окислительный разрыв -связей с образованием бесцветных или менее окрашенных соединений. Проведенное исследование показало, что постепенное введение смеси хлорной извести и воздуха на дефекацию клеровки приво¬дит к снижению цветности полупродуктов.Item Действие окислителей на красящие вещества свеклосахарного производства(Известия вузов. Пищевая технология. –2001. -№ 1. –С.18-20., 2001) Руденко, Віра МиколаївнаВ работе изучено действие окислителей KMnO4 (2% раствор), HBrO (3% раствор брома), хлорной извести СaOCl2 (0,02% к массе мелассы) и смеси (СaOCl2 + воздух) на красящие вещества мелассы. Спектроскопическими методами оценено действие окислителей на отдельные группы красящих веществ мелассы на основе гель-хроматографического разделения красящих веществ мелассы. Результаты исследования доказывают, что окислители способны расщеплять двойные связи сформировавшихся хромофоров красящих веществ, что приводит к уменьшению цветности. К тому же сильный обесцвечивающий эффект показывает окислительная смесь хлорной извести с воздухомItem ЕФЕКТ КОНЦЕНТРАЦІЇ ОН-ІОНІВ НА УТВОРЕННЯ ПРОМІЖНИХ СПОЛУК І БАРВНИХ РЕЧОВИН У РЕАКЦІЇ РОЗКЛАДУ D-ГЛЮКОЗИ.(Харчова промисловість. –2001. - № 46. – С. 25-29., 2001) Руденко, Віра МиколаївнаСпектральними методами досліджено утворення карбоніловмісних ( 265…280 нм) і ненасичених інтермедіатів (max225 нм ) та барвних речовин під час реакції розкладу D-глюкози (рН 9…13). Показано відмінності в перебігу початкової стадії реакції залежно від концентрації ОН-іонів. З використанням аналітичних методів газхроматографії-масспектрометрії (GC-MS) досліджено склад низькомолекулярних продуктів розкладу D-глюкози.Item ЕФЕКТ КОНЦЕНТРАЦІЇ Н+-ІОНІВ НА УТВОРЕННЯ ПРОМІЖНИХ СПОЛУК В РЕАКЦІЇ РОЗКЛАДУ D-ГЛЮКОЗИ(Харчова промисловість. –2001. - № 46. – С. 52-57, 2001) Руденко, Віра МиколаївнаВ кислих розчинах D-глюкози водневі іони каталізують утворення ендіольної структури і наступні реакції дегідратації, сприяють швидкому перетворенню ненасичених озонів у 5-ГМФ. Водневі іони зводять до мінімуму реакції конденсації, тому в кислих розчинах спостерігаються високі концентрації 5-ГМФ, який не зазнає подальших перетворень у попередники барвних речовин. Порівнюючи змінення в реакційній системі D-глюкоза/Н+, в усій області кислих значень рН можна констатувати, що при рН 3 всі процеси, що відбуваються на ранніх стадіях реакції кислотного розкладу, помітно сповільнені.Item Загальна хімія для студентів технічних спеціальностей. Лабораторні роботи з курсу(НАУ-Друк, 2002) Іванов, Сергій ВіталійовичЗбірка протоколів лабораторних робіт для студентів технічних спеціальностейItem Загальна та неорганічна хімія(Педагогічна преса, 2002) Степаненко, О.М.; Рейтер, Л.Г.; Ледовських, Володимир Михайлович; Іванов, Сергій ВіталійовичЦя книжка є першою частиною підручника із загальної та неорганічної хімії. У ній викладено сучасні уявлення про будову атомів, молекул, твердих тіл і рідин, а також природу хімічного зв'язку (метод молекулярних орбіталей, метод валентних зв'язків, зонна теорія кристалів). Розглянуто основи термодинаміки і кінетики хімічних реакцій, а також теорії розчинів електролітичної дисоціації та окисно-відновних процесів. Також у другому томі дано класифікацію неорганічних сполук, загальну характеристику та описано властивості s-, р-, d. - та f- елементів за групами періодичної системи елементів Д. І. Менделєєва. Приділено увагу проблемам забруднення довкілля неорганічними речовинами. Для студентів вищих навчальних закладів.Item Аналітична хімія: Методичні вказівки до виконання курсової роботи і домашнього завдання(Київ 2003, 2003)Виконання курсової роботи з дисципліни “Аналітична хімія та інструментальні методи аналізу” має за мету поглиблення, закріплення, та узагальнення теоретичних знань, розвиток навичок їх практичного застосування у вирішенні фахових завдань. Вона передбачена навчальною програмою для студентів напряму 0916“Хімічна технологія та інженерія”. Курсова робота з вказаної дисципліни – це творче або репро-дуктивне рішення конкретної задачі: комплексного аналізу об`єкту природного або техногенного походження. Вона виконується згідно з “Положенням про курсове проектування”, затвердженим наказом ректора від 03 жовтня 2002 року №152 /од. Метою виконання домашнього завдання, яке також передбачено навчальною програмою, є поглиблення теоретичних знань і практичних навичок з першої частини курсу “Якісний аналіз”.Item Влияние концентрации ОН- и Н+-ионов на таутомерное превращение моносахаридов.(Известия вузов. Химия и химическая технология. –2003 -№ 8. – С. 45-49., 2003) Руденко, Віра МиколаївнаМетодом RAMAN-спектроскопии обнаружены карбонильные и ендиольные полосы поглощения D-глюкозы и D-фруктозы в диапазоне рН 2,0-12,0. В RAMAN-спектрах удалось наблюдать поглощение трех таутомерных карбонильных форм D-глюкозы и D-фруктозы в области 1718, 1726, 1733 см-1 и поглощения ендиольной формы при 1650 см-1. На основе интегральных интенсивностей карбонильных полос для каждого изученного сахара вычислены относительные концентрации ациклических форм (в %), как функции рН.Item Органічна хімія: Практикум та контрольні завдання для студентів Інституту заочного та дистанційного навчання напряму 0916 “Хімічна технологія та інженерія” (2 частина,)(2004) Кустовська, Антоніна Дмитрівна; Білокопитов, Юрій Васильович; Іванов, Сергій ВіталійовичItem Лабораторний практикум (для заочників)(2004) Кустовська, Антоніна Дмитрівна; Білокопитов, Юрій ВасильовичItem Вступ до фаху. Практичні роботи для спеціальності „Хімічна технологія високомолекулярних сполук”(Національний авіаційний університет, 2004) Фабуляк, Федір ГригоровичItem Органічна хімія: Практикум та контрольні завдання для студентів Інституту заочного та дистанційного навчання (частина 1)(2004) Кустовська, Антоніна Дмитрівна; Білокопитов, Юрій Васильович; Іванов, Сергій ВіталійовичItem Окисно-відновні реакції у неорганічній, аналітичній та органічній хімії, природі, авіаційній і космічній техніці(2005) Іванов, Сергій Віталійович; Войтко, Ігор Іванович; Столярова, Наталія ВікторівнаСеред хімічних перетворень найважливішу роль відіграють окисно-відновні процеси, які причиною ряду природних явищ: горіння, гниття, бродіння, перерозподілу енергії у природі, процесів обміну речовин у живих організмах. Людиною широко використовуються штучні окисно-відновні реакції – в енергетиці. Металургії,хімічній індустрії, біології, медицині, сільському господарстві, екології та в багатьох інших галузях. Що особливо важливо для студентів НАУ, так це те, що окисно-відновні процеси широко представлені в різноманітних транспортних засобах, починаючи від перших парових двигунів, моторів внутрішнього згорання та дизелів до сучасних реактивних і ракетних двигунів, а також рушіїв на базі електрохімічних генераторів енергії, таких як акумулятори і паливні елементи. Проте часто у студентів виникають певні труднощі в розумінні суті окисно-відновних перетворень, передбаченні напрямку їх перебігу і визначенні продуктів реакції, а також підборі коефіцієнтів відповідних рівнянь. Для студентів спеціальностей, які вивчають аналкі вивчають аналзділи, пов’язані з використанням окисно-відновних реакцій в аналізі, наприклад, редоксиметрів, є найскладнішими для сприйняття. Досить специфічними і непростими для них є, а тому потребують окремого розгляду редоксперетворення, які відбуваються з речовинами органічної природи. Метою даного посібника є суттєво зменшити вказані труднощі при вивченні курсів загальної, неорганічної, аналітичної та органічної хімії. Студентам усіх спеціальностей університету корисно буде розширити свої уявлення про ту важливу роль, яку виконують окисно-відновні процеси в авіаційній та космічній техніці. У посібнику цим питанням присвячено окремий розділ. Зважаючи на дуже широке коло питань, які пов’язані з окисно-відновними реакціями, а також з обмеженим об’ємом посібника, автори свідомо не включили до нього розділи, що стосуються електрохімічних редокс перетворень, а саме електрохімічні джерела струму, електроліз, корозія металів. Ці розділи можуть у майбутньому стати предметом розгляду іншого посібника. На погляд авторів такий підхід до складання даного навчального посібника, коли в його рамках розглядається матеріал з різних галузей хімії, хімічної технології і техніки, є корисним і тому, що дозволить студентам, окрім усього іншого, переконатись у єдності хімічної науки і умовності поділу її на різні частини. Така побудова посібника відповідає сучасним методичним вимогам по розробці і впровадженню в учбовий процес інтегрованих міждисциплінарних видів робіт.Item РОЗРАХУНОК ХІМІЧНОГО СКЛАДУ ЦЕОЛІТНИХ ФАЗ В МОРДЕНІТ-КЛІНОПТИЛОЛІТНИХ ПОРОДАХ(2005) Кустовська, Антоніна ДмитрівнаЗроблено розрахунок індивідуальних хімічних складів морденіту і кліноптилоліту, що співіснують в цеолітвмісних породах, та впливу на них кислотного модифікування. Для дослідження були використані зразки порід одного родовища (с.Ліпча, Закарпаття) з різним вмістом морденіту і кліноптилоліту.Item Фізична хімія : Лабораторний практикум(2005) Косенко, Олена Іванівна; Іванов, Сергій Віталійович; Столярова, Наталія ВікторівнаКурс фізичної хімії є важливим в підготовці інженерів-хіміків та технологів, оскільки він поглиблює і узагальнює фундаментальні знання основних законів природознавства, отриманих при вивченні неорганічної, органічної, аналітичної хімії, дає теоретичну підготовку, необхідну для розуміння різноманітних технологічних процесів і подальшого вивчення спеціальних технологічних дисциплін. Важливу роль в засвоєнні курсу фізичної хімії відіграє виконання лабораторних робіт, яке допомагає краще зрозуміти і закріпити теоретичний матеріал, пов’язати його з практикою, а також виробляє у студента навички експериментальної роботи в лабораторії. Лабораторні роботи, вміщені в лабораторному практикумі, охоплюють всі розділи теоретичного курсу фізичної хімії, передбачені навчальною програмою: термодинаміку, хімічну і фазові рівноваги, розчини, електрохімію, кінетику хімічних реакцій та каталіз. При підготовці до виконання лабораторної роботи необхідно засвоїти теоретичний матеріал, наведений в загальних теоретичних відомостях до роботи, вміти відповісти на питання для домашньої підготовки, які слугують для перевірки знань студента, зрозуміти мету та методику виконання роботи, а також приготувати в зошиті для лабораторних робіт протокол виконання роботи, в якому вказати: назву та мету лабораторної роботи, навести схеми установок, які використовуються при проведенні дослідів, описати хід виконання дослідів та методи обробки експериментальних даних. При виконанні роботи в лабораторії в протоколі необхідно вказати дату, записати об’єкти досліджень та результати вимірю-вань. Далі в протоколі наводяться хід обчислення експериментальних даних та результати обчислень, будуються графічні залежності, визначаються фізико-хімічні константи та порівнюються з наведеними в довідковій літературі, тощо. Закінчується протокол висновками. Під час роботи в лабораторії фізичної хімії необхідно дотримуватись загальних правил роботи в хімічній лабораторії, з якими студенти вже знайомі по роботі в інших хімічних лабораторіях.Item Поверхневі явища та дисперсні системи. Лабораторний практикум(Київ 2006, 2006) Чумак, Віталій Лукич; Іванов, Сергій Віталійович; Максимюк, Марія РоманівнаItem Хіммотологія. Навч.-метод. посібник.(Хіммотологія: Навч.-метод. посібник / С. В. Бойченко, Н. М. Кучма, В. В. Єфименко, О. С. Тітова, Л. М. Черняк. — К.: Книжкове вид-во НАУ, 2006. — 156 с., 2006) Бойченко, Сергій Валерійович; Кучма, Н.М.; Єфименко, Валерій Володимирович; Тітова, Ольга Самійлівна; Черняк, Л.М.Дисципліна «Хіммотологія» вивчається протягом двох семестрів і складається з п’яти модулів, які містять такі навчальні елементи: лекції, лабораторні роботи, курсовий проект, домашнє завдання та самостійна робота. Дисципліна «Хіммотологія» разом з іншими спеціалізованими курсами виконує як загальновиховну, так і розвиваючу й загальноосвітню функції, сутність яких полягає у формуванні інтегрованих знань і умінь, необхідних для майбутньої творчої діяльності в разі використання паливно-мастильних матеріалів, технічних рідин і присадок у техніці. Основною метою викладання дисципліни є навчання сту-дентів теорії й практики раціонального використання палив, мастильних матеріалів, технічних рідин і присадок у техніці. Головним завданням даної дисципліни є отримання на базі практичного та теоретичного матеріалу відповідних професійних навичок раціонального використання палив, мастильних матеріалів, технічних рідин і присадок у техніці. Завданнями курсу є: вивчення класифікації нафтопродуктів та хіммотологічних вимог до їх якості з позиції сучасних конструктивних особливостей двигунів, машин і механізмів; вивчення хіммотологічних законів та закономірностей, що описують процеси у двигунах і механізмах під час застосування палив, мастильних матеріалів і технічних рідин; вивчення експлуатаційних властивостей паливно-мастильних матеріалів і технічних рідин, їх якості у взаємозв’язку з умовами експлуатації техніки; вивчення основ раціонального та ефективного використання паливно-мастильних матеріалів і технічних рідин. У результаті вивчення дисципліни студент повинен знати: асортимент, номенклатуру сучасних палив, масел, мастил і тех- нічних рідин; стадії формування якості паливно-мастильних матеріалів та технічних рідин; зміст оцінки рівня якості паливно-мастильних матеріалів та технічних рідин; систему допуску паливно-мастильних матеріалів та технічних рідин до серійного виробництва; експлуатаційні властивості палив, масел, мастил і технічних рідин та закономірності, які описують процеси у двигунах і механізмах за їхнього застосування; причини зміни якості паливно-мастильних матеріалів; методи їх випробування; методичні, технічні та організаційні основи раціонального та ефективного використання паливно-мастильних матеріалів і технічних рідин. У результаті вивчення дисципліни студент повинен уміти: класифікувати палива, мастильні матеріали й технічні рідини; використовувати теоретичні знання хіммотології для раціонального використання палив, масел, мастил і технічних рідин під час зберігання, транспортування та безпосереднього використання в техніці; визначати рівень кондиційності паливно-мастильних матеріалів та технічних рідин за їхніми експлуатаційними показниками; аналізувати фізичні та хімічні процеси, що виникають під час використання паливно-мастильних матеріалів і технічних рідин; встановлювати оптимальні умови для раціонального використання палив, масел, мастил, технічних рідин; прогнозувати та поновлювати рівень якості палив, масел, мастил, технічних рідин; зберігати та раціонально використовувати паливно-мастильні матеріали та технічні рідини.